100% Heilige Geest

Levensadem is voor en in iedereen. Daarom heb ik ook besloten enkele werken tot stand te laten komen in samenwerking met anderen. Workshops voor parochianen, jong en oud, maar ook cliƫnten en statushouders wil ik uitnodigen mee te komen doen.

Ik ben al tijden fan van Henri Nouwen. De boeken van hem raken voor mij de kern van geloven aan. Het prachtige boek Open uw hart laat drie wegen van spiritualiteit zien: de weg tot onszelf, tot de ander en tot God. Vooral de weg tot de ander biedt zoveel perspectief om tot een vreedzame wereld te komen.
Ik ben een autonoom mens en kan uitstekend zelfstandig functioneren, maar in mijn kwetsbaarheid en emoties heb ik juist de ander zo nodig. Dan ervaar ik - als in een spiegel - de goedheid van samenzijn, de dialoog en wisselwerking tussen diverse mensen die wezenlijk niet van elkaar verschillen.

Henri Nouwen verruilde zijn academisch leven voor leven met en tussen medemensen met een verstandelijke beperking. Op die plek, juist daar waar het gaat om contact van hart-tot-hart, vond hij God. Kwam hij thuis bij zichzelf. Ik noem dat honderd procent Heilige Geest. Het voelt namelijk als geinspireerd leven, Christus in mij, oog in oog met God. Zo is het als je je openstelt voor het goede en liefdevolle in de mens. Je ziet Hem in die lijdende man, in dat beschadigde kind en de demente vrouw.











Reacties