Ergens in het midden

Dit fascinerende project voltrekt zich in een cirkelende beweging. Een kolkende massa in mijn brein en lichaam. Een super draaikolk. Een spiraal die zich steeds dieper ingraaft in de stof. De cirkelvorm en spiraal komt al jaren terug in mijn werk. Het staat voor eenheid en heelheid en is een oud en universeel symbool. De cirkel heeft geen begin en einde. Het begin en einde zit als het ware opgesloten in zijn eigen eenheid. De twee zijn 1. De slang die in zijn eigen staart bijt, de Ouroboros, is een voorbeeld van een eeuwigheidssymbool. Het symboliseert de kringloop in de natuur, het eeuwig terugkeren en de eenheid van alles.

Ik heb vandaag een ronde houten cirkel van 1.75 cm. doorsnede gemaakt. Hierop wil ik de wereld met alles dat leeft verbeelden. De schepping in het rond. Een collage. Ik heb inmiddels bijna 400 mensfiguren, kinderen en baby’s geknipt.

Sterren, manen, tientallen dieren en vogels, bloemen, planten en stukken hemelsblauw mooi papier. Alles wat ademt. Dozen vol met kunstcatalogi heb ik doorgebladerd; een meditatief klusje. Zoeken, kijken en knippen. In het ritme van de adem.

Mijn eigen universum op hout ademt straks de ruimte in. In de kerk krijgt het een centrale plek, dat kan niet anders. Ergens in het midden vermoed ik...



Reacties